WEBESTEEM | FLASH CARDS | FORUM
art & design
webesteem magazine | numery archiwalne | nr 11 | fotografia
art & design

Polaroidy

Diane Fenster

english version »»



Foto: Robin Ginsberg

Diane Fenster


Urodzona: Dawno temu w stanie Nowy Jork, ale wychowałam się w Paterson, New Jersey.

Lokalizacja: Obecnie mieszkam w Pacifica, w Kalifornii, bardzo blisko San Francisco (głosowałam na Kerry'ego, nie Busha).

Edukacja: Studiowałam nauki ścisłe. Nie posiadam żadnego, formalnego wykształcenia artystycznego. Sama nauczyłam się fotografii tradycyjnej i cyfrowej.

Aparaty, rodzaje filmu: Seria Ghost Stories, jak i wiele poprzednich powstała przy współpracy z Tracy Strore i przy użyciu Polaroida 20x24 w San Francisco. Wielokrotnie używałam filmu 669, szczególnie przy robieniu transferów, wykorzystując je w komercyjnej fotoilustracji, a także w fotografii artystycznej.

Ulubiona muzyka: Wczesny blues, Robert Johnson, Blind Willie Johnson, Skip James, Blind Lemon Jefferson oraz Bob Dylan dla poezji.

Filmy: Ulubione, to cała twórczość braci Quay, szczególnie Street of Crocodiles i Institute Benjamenta. Wings of Desire. Filmy Orsona Welles'a i Kurosawy. Nosferatu, Gabinet Doktora Caligari, Children of Paradise, etc, etc.

Inspiracje: pudełka Josepha Cornell'a, Diane Arbus, bracia Starn, Joel Peter Witkin, ostatnio prace Gottfrieda Helnweina i zawsze obrazy Milesa Strykera

 

 

Dlaczego polaroidy?


Ze względu na ich magię, która polega na tym, że nigdy nie wiesz, jak wyjdą...

Zaczęłam od skanowanych transferów (film 669) w 1995 roku, chcąc wprowadzić element przypadku do moich cyfrowych montaży (seria Hide and Seek). Spontaniczność i brak kontroli stanowiły dla mnie ważny kontrapunkt do precyzji świata fotografii cyfrowej, w którym mogę ulepszać swoje prace w nieskończoność.

Transferów użyłam w swoich dwóch kolejnych seriach: Secrets of the Magdalen Laundries 2000 oraz Omens Revealed 2002. Obydwie były instalacjami fotograficznymi w formie transferów Polaroida 20x24 na materiale. Ponownie, moja decyzja podjęcia pracy z transferami była oparta na wyjątkowości ich rezultatów.

Charakter mojej twórczości został ukształtowany przez przypadek. W trakcie trwania mojej finałowej sesji, przy produkcji serii Dreams and Omens dysponowałam dodatkowym czasem i zasugerowałam Tracy, abyśmy zwiększyły czas wywoływania się filmu. Byłam bardzo podekscytowana rezultatami. Odbitki 20x24 były niezwykle jasne i świecące, posiadały ogromną głębię i każda z nich była wyjątkowa. Osiągnięcie takich rezultatów przy pomocy techniki cyfrowej, w moim rozumieniu jest niemożliwe.


© Diane Fenster

Tłumaczenie: Sylwia Banasiak
© 2005 Diane Fenster

Ghost Stories


 

„No matter how slow the film, Spirit always stands still long enough for the photographer It has chosen”. - Minor White

Postanowiłam stworzyć ten cykl, ponieważ czułam potrzebę przedstawienia ludzi, którzy wydawali mi się nawiedzeni albo prześladowani. W toku pracy, postanowiłam poszerzyć początkowy zasięg projektu i uwzględnić w nim portrety osób, które w jakiś sposób są „odłączone od swego ciała” i są traktowane w naszej kulturze, jako mniej istotne, marginalne. Dotyczy to najczęściej wiary, fizyczności, preferencji seksualnych, itd.

Rezultaty, jakie otrzymałam ujawniają gest pozbawiony szczegółu, uzyskany zupełnie przypadkowo. Zwiększają możliwość uchwycenia tego, co jest niezrozumiałe, nadprzyrodzone. Naświetlają to, co jest ukryte w magicznym dramacie-przeżyciu, odsłaniając tym samym zapomniane osoby. W wyniku tego prezentują zapis wyobraźni, której geneza jest zarazem prawdziwa i wyimaginowana. Ta seria prac, została zainspirowana fotografią spirytystyczą, popularną na przełomie XIX i XX wieku. Dzięki zastosowaniu technik fotomanipulacji, grupa wczesnych fotografów tworzyła zdjęcia o eterycznych właściwościach.

Pomimo tego, iż te widma, czy zjawy były najczęściej produktem przypadku, użycia filmu o niskiej wrażliwości na światło, wykalkulowanej manipulacji lub stylowej prezentacji tego, co w normalnych warunkach jest niezauważalne; stały się one przewodnim motywem dla tej serii.

Polaroid 20x24 prints. Variable edition of 9.

Diane Fenster

 

Polaroids


© 2005 Diane Fenster


english version »»

Diane Fenster

art & design
webesteem magazine | nr 11 webesteem magazine is a part of webesteem.pl  |  copyright © 2001-2005 webesteem.pl  
art & design