WEBESTEEM | FLASH CARDS | FORUM
art & design
webesteem magazine | numery archiwalne | nr 14 | grafika
art & design

Prezentacja

Grzegorz Kmin

english version »»


Autoportret

Grzegorz Kmin

  • Grzegorz Kmin ur. w 1972 r. w Łodzi.
  • Pseudonim artystyczny i nick internetowy - aspius.
  • Neurofizjolog z wykształcenia, grafik/ilustrator z wyboru.
  • Obecnie mieszka w Otwocku.

„Wolę brzydotę, jest bliżej krwioobiegu”
- Stanisław Grochowiak

Twórczość towarzyszy mi od zawsze. Tematyka artystycznych wynurzeń ewoluowała aż do dzisiaj i ciągle ulega transformacjom. W liceum wyklarowały się dwie, krańcowo różne i jednakowo silne pasje: biologia i rysunek. Chwilowo zwyciężył ten drugi, by dojrzeć w pragnienie związania dalszej edukacji z Wyższą Szkołą Sztuk Pięknych w Łodzi. Na koncie mam jedną próbę startu na PWSSP w Łodzi. Mimo dobrego przygotowania - nieudaną. Na kolejne zabrakło cierpliwości - czające się wojsko ułatwiło wybór.

Życie pokazało, że studia na kierunku biologii były dobrym i pasjonującym posunięciem. Zdradzona wena twórcza nie kazała długo czekać na zemstę. Przez cały czas studiów prowadziła wojnę partyzancką - bazgroły na stołach i w notatkach. Dobra okazja do ataku nadarzyła się na trzecim roku - naukę połączyłem z pracą w agencji reklamowej na stanowisku operatora skanera, potem grafika. Nastała dla mnie era komputerów i technokracji. Trwa tak nieustannie do dzisiaj, od 10-ciu prawie lat.

Studia skończyłem, a marzenia o doktoracie zamieniłem na karierę w reklamie. Zaliczyłem stołki operatora skanera, operatora dtp, operatora naświetlarki, fotografa w studio, grafika i dyrektora artystycznego. Decydujące natarcie komputerowej weny twórczej nastąpiło w 1998 roku. Poddałem się i żyję z nią do dzisiaj. Jakoś się dogadujemy i tworzymy udany, aczkolwiek niestały w uczuciach związek. Jego owoc to około 200 grafik. Poszczególnych prac jest trochę mniej, ale razem z wszelkimi wersjami dają taką właśnie liczbę. To co tworzę określiłbym jako obrazy cyfrowe. Jest to mieszanka fotomontażu, odrobiny 3D (zarysy postaci renderowane w poserze) i czegoś na wzór digital paintingu.

Po wielu burzliwych przygodach w agencjach reklamowych, stałem się wolnym strzelcem. Wykonuję pracę od projektu do postscriptu (przygotowanie do druku). Projektowałem już chyba wszystko - identyfikacje wizualne, raporty roczne, graficzną oprawę kampanii reklamowych, ilustracje, kartki świąteczne, reklamy prasowe, billboardy, kartki okolicznościowe, plakaty, logotypy, materiały pos, katalogi, foldery, ulotki, wizytówki, zaproszenia, layouty stron www i inne. Pracuję jako swój osobisty grafik i dysponuję sobą do woli. Jest dobrze. Jestem otwarty na wszelkie formy współpracy i nie wykluczam stałego związku z jakąś agencją reklamową lub wydawnictwem.

Ulubione narzędzia kreacji i zniszczenia to Adobe Photoshop, Adobe Illustrator i Poser. Działam falami: w przypływie dobrych chęci powstaje kilka do kilkunastu prac jednym ciągiem, poźniej następuje paraliż, twórcze lenistwo i święty spokój - można zarabiać usługami komercyjnymi. Aż do następnego razu. I tak wkoło.

Fascynuje mnie twórczość śp. Z Beksińskiego, H. R. Gigera, M. Macku, Saudka, Broma i S. Bisleya. W ich pracach zanurzam kubek zwany inspiracją i wypijam jego zawartość ze smakiem.


© 2005 Grzegorz Kmin
© Grzegorz Kmin

Zimowa manifestacja


 

Technika jaką się posługuję to... no właśnie - to "nie takie proste" :). W moim przypadku bywa różnie. Kiedyś zaczynałem od fotomontażu, wykorzystywałem fragmenty fotografii na zasadzie: stąd oko, stamtąd drzewko lub jego część itd. Obecnie wszystkie postacie w moich pracach renderuję w Poserze 5.0. Oczywiście są to tylko "golasy", cała postprodukcja odbywa się w Photoshopie. Teksturki robię sam albo korzystam z fotek, często dorysowuję sporo elementów.

Tworząc ilustrację okładkową do książki Jarosława Grzędowicza "Pan Lodowego Ogrodu", proces tworzenia w wielkim skrócie wyglądał następująco: "koń" to render z Posera na podstawie gotowego modelu poddany zniekształcaniu (filtr liquify), teksturowaniu i zamianie w potwora w Photoshopie. Goła figurka jeźdźca to kolejny render z Posera. Zbroja i kolczuga zostały ręcznie narysowane w Illustratorze i również poddane teksturowaniu i postarzaniu w Photoshopie.

Drzewo narysowane w Illustratorze i teksturowane w Photoshopie, trawa podobnie, konstrukcję "niby-grodu" w tle składałem i teksturowałem także w Photoshopie. Niebo to zlepek kilku zdjęć, a księżyce namalowane i obrobione w Photoshopie. Oczywiście wszystko razem zostało zmiksowane i złożone także w tym programie.

Pliki psd potrafią w moim przypadku osiągać nawet 2 GB. Rekordzista, praca "Zimowa Manifestacja" miała przed spłaszczeniem 2,65 GB. Warstw są dosłownie dziesiątki i setki, dla ułatwienia pogrupowane w sety, do tego dochodzą efekty warstw, z któtych często korzystam. Wszystko to powoduje, że rzadko kiedy udaje mi się skończyć pracę w ciągu jednego dnia. Zwykle stworzenie grafiki zajmuje mi 2-3 dni do 2 tygodni pracy z niewielkimi przerwami na sen.

Podczas procesu twórczego powstaje wiele "odpadów" w postaci jakichś elementów: włosów, konstrukcji, tekstur które uważam za udane ale nie wykorzystuję ich w bieżącej pracy. Nigdy się nie marnują - korzystam z nich tworząc kolejne grafiki. Po spłaszczeniu obraz poddaję jeszcze ewentualnemu retuszowi, "wygładzaniu", wyostrzaniu i korekcji kolorystycznej.

Oprogramowanie z którego korzystam to Adobe Creative Suite, Poser 5.O i Zestaw filtrów KPT Collection. Mój "park maszynowy" który dźwiga cały ciężar urzeczywistniania moich wizji to dwa pecety (P4 3,2 Ghz, 4GB RAM, 2 x 250 GB + 80 GB HDD i 1,8 Ghz, 1 GB RAM, 2 x 80 GB HDD), aparaty cyfrowe (Olympus c-5050 i Minolta s414), skaner i inne peryferia niezbędne do procesu kreacji.

Zawodowo pracuję jako grafik i ilustrator freelancer. W tej komercyjnej części mojej działalności pracuję głównie w Illustratorze CS.

Należę do nielicznej grupy szczęśliwców żyjących z tego co lubią i bardzo to doceniam. Wszystkim wam tego właśnie życzę.

© 2005 Grzegorz Kmin

english version »»

Grzegorz Kmin

art & design
webesteem magazine | nr 14 webesteem magazine is a part of webesteem.pl  |  copyright © 2001-2005 webesteem.pl  
art & design