Polaroidy

Magdalena Wajda-Kacmajor & Maciej Kacmajor


Niestety, Polaroid podjął decyzję o zaprzestaniu produkcji filmu Time Zero - jedynego, który nadaje się do dalszej obróbki. Dla nas oznacza to koniec pewnej formy fotografii, której niczym nie da się zastąpić. Atrakcyjność SX-70 polegała przede wszystkim na możliwości zmieniania zdjęć w obrazy. Są oczywiście inne produkty Polaroida, ale brak możliwości "manipulacji" zdjęciem jest ich istotną wadą. Firma Polaroid pozostała, ku naszemu żalowi, głucha na protesty i prośby fanów Time Zero.

Numer 15 (1/2006) • 25 stycznia 2006 • english version »»


Magdalena Wajda-Kacmajor

Magdalena Wajda-Kacmajor. Rocznik 1967.

Kiedyś uciekłam z Pomorza do Warszawy, parę lat temu udałam się w podróż powrotną.

Pasję fotograficzną odziedziczyłam po Babci, razem z aparatem słynnej marki Druh, którego używam do dzisiaj.

W tej dziedzinie jestem samoukiem. Fotografia jest dla mnie odpoczynkiem i przyjemnością, ale przede wszystkim możliwością zapisywania chwil, twarzy, miejsc i nastrojów.

Maciej Kacmajor

Maciej Kacmajor. Urodziłem się w 1972 roku.

Większość swojego życia spędziłem w cieniu twierdzy krzyżackiej w Malborku.

Jestem fotografem samoukiem, pierwszy aparat Smienę 8M dostałem od rodziców.

Świadomie zacząłem fotografować pod koniec lat 90-tych. Fotografuję na materiałach natychmiastowych polaroida, oraz na tradycyjnych materiałach czarno-białych i kolorowych slajdach. Moim ulubionym formatem jest 6x6, ale fotografuję także aparatem 4x5" i małoobrazkowym.



Dlaczego polaroidy?


Magdalena Wajda-Kacmajor & Maciej Kacmajor


Po pierwsze, ale nie najważniejsze za jego natychmiastowość, jednakże tak inną niż w fotografii cyfrowej.

Po drugie i przede wszystkim dlatego, że gotowe zdjęcie jest dopiero półproduktem do ostatecznego dzieła. Poprzez manipulacje materiału Time Zero zbliżamy się o krok do malarstwa - efekt końcowy w swojej wizualnej formie może przypominać prace impresjonistów.

Po trzecie, uzyskany obraz w swej oryginalnej formie jest w jednym egzemplarzu, a każda chwila nieuwagi niweczy całość.

I w końcu po czwarte - używanie SX-70 jest bardzo dobrą zabawą.

Magdalena Wajda-Kacmajor

fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor fotografia : Magdalena Wajda-Kacmajor

Maciej Kacmajor

fotografia : Maciej Kacmajor fotografia : Maciej Kacmajor fotografia : Maciej Kacmajor fotografia : Maciej Kacmajor fotografia : Maciej Kacmajor fotografia : Maciej Kacmajor

© Magdalena Wajda-Kacmajor & Maciej Kacmajor