Fotogaleria

Erwin Olaf


Rok 2006 rozpoczyna się obiecująco: okładka dla magazynu New York Times. Wewnątrz trzy dodatkowe zdjęcia. Kampania reklamowa dla piwa Tiger o międzynarodowym zasięgu.

Numer 16 (2/2006) • 31 maja 2006 • english version »»


Erwin Olaf

Erwin Olaf
Fotograf i filmowiec

Urodzony w 1959 roku w Hilversum, Holandia.

1977 Szkoła Dziennikarska w Ultrechcie, którą kończy w 1980 roku z tytułem dziennikarza prasowego i fotoreporterstwem jako dodatkowy fakultet.

1980 Pracuje w Amsterdamie, jako asystent fotograf Ande'a Ruigroka, od którego uczy się fotoreportżu. W 1981 roku robi pierwsze kroki jako niezależny fotograf, pracując jako ochotnik dla magazynu Sek.

1983 Choreograf Hans van Manen zapoznaje Erwina z pracami Roberta Mapplethorpe'a i Paula Blanca. Erwin fotografuje dla Jeugd en Samenleving (Youth and Society) - magazynu dla pracowników sektora opieki społecznej. Publikuje zdjęcia w French Gai-Pied, American The Advocate, British Gay Times, German Rosa Flieder, Dutch Gaykrant.

1984 Dla magazynu Focus zaczyna pisać akrykuły o aspektach fotografiki . Prace Olafa są usunięte z wystawy fotograficznej w Nieuwe Kerk w Amsterdamie, ponieważ przedstawieni na fotografiach kulturyści nie są nadzy. Owocuje to sporym rozgłosem.

1985 Publikuje pierwszą broszurę Stadsgezichten (Twarze miasta), będącą mieszanką fotoreportażu i fotografii studyjnej.

1986 Wykonuje sporo prac na zlecenie, między innymi okładki dla magazynu muzycznego Vinyl i rozpoczyna pracę dla tygodnika Haagse Post.

1987 Publikacja portfolio w tygodniku Vrij Nederland okazuje się przełomem w karierze Olafa. Poza fotografowaniem dla magazynów, rozpoczyna pracować dla filmu i firm płytowych. Na potrzeby filmu Noushki van Brakela "Een Maand Later" ( Miesiąc poźniej ) przygotowuje wystawę, na którą składają się wyłacznie fotografie starszych nagich kobiet oraz kobiet z nadwagą. Co tydzien przygotowuje portret dla Haagse Post.

1988 Powstaje seria Szachiści, będąca próbą odtworzenia gry. Focus publikuje wszystkie 32 fotografie w formie książki. W konkursie Młody Europejski Fotograf otrzymuje pierwszą nagrodę, a fotografie zostają wystawione w Ludwig Museum w Kolonii.

1989 Pracuje na zlecenie dla Vrija Nederlanda. Kiedy seria "SM in Holland" zostaje opublikowana, gazeta znika z półek w ciągu jednego dnia, a przedstawiony materiał wywołuje sporą burzę.

1990 Trupa teatralna Het Zuidelijk Toneel zwraca się do Erwina z prośbą o wykonanie serii plakatów, z których kilka zostaje zakazanych ze względu na swój szokujący charakter. W nowej serii "Blacks-seventeen royal portraits", Olaf eksperymentuje z pomalowanymi na czarno modelami, którzy są fotografowani na czarnym tle. Pierwsza praca w filmie: 3 teledyski La Pat dla kanału VPRO.

1991 Razem z malarzem Fransem Franciscusem pisze scenariusz i reżyseruje 27 minutowy film Tadzio. Dla publicznej telewizji VPRO tworzy 6 filmów video dla dzieci. Reżyseruje teledysk dla sławnej piosenkarki Mathilde Santing dla potrzeb stacji telewizyjnej AVRO. Na zlecenie Stedelijk Muzeum w Amsterdamie fotografuje przedmioty zaprojektowane przez słowackiego projektanta Boreka Sipeka.

1992 Dla telewizji NOS filmuje teledysk (Oh la la) mający uczcić 60-te urodziny Hansa Van Manensa.

1993 Fundacja Sztuki Groningen zleca Olafowi stworzenie serii 10 fotografii pod wspólnym tytułem "Ten Tables". Dla klubu Roxy w Amsterdamie wykonuje 9 fotografii, które nazywa "Bodyparts". Wybrane prace pojawiają się w książce "Joy".

1994 Po sukcesie przeglądu swojej twórczości Erwin organizuje pięć przyjęć w amsterdamskim The Supper Club. Reżyseruje dwa teledyski dla Dutch National Ballet. Ponownie współpracuje z Mathilde Santing. Jego prace są wystawione w nowo otwartym Groninger Museum of Modern Art. Podróżuje do USA i Francji. Plakat raklamujący Dutch Film 06 wywołuje spory skandal.

1995 "Mind of Their Own" - seria 18 portretów umysłowo chorych osób pojawia się na festiwalu fotograficznym Naarden. Wystawa zostaje otwarta przez holenderskiego premiera Wima Koka. Pod tym samym tytułem portrety publikuje magazyn Focus. Erwin współreżyseruje program telewizyjny o Karin Bloemen, czołowej holenderskiej piosenkarce i aktorce. Powstaje seria "The Patrick Bateman Girls", tutaj pierwszy raz używa Paintboxu.

1996 Wykonuje fotografie dla nowego więzienia w Zutphen. We współpracy z architektem Remem Koolhaasem projektuje publiczną toaletę w Groningen. Wywiad dla Lurzer's Archiv otwiera nową drogę do fotografii reklamowej. Powstaje seria "Lorena Bobbit Boys".

1997 Kończy cykl ośmiu plakatów dla wiedeńskiego teatru "Das Schauspielhaus". Projektuje okładki płyt z muzyką Wagnera wykonywaną przez The Radio Philharmonic Orchestra. Reżyseruje teledysk dla holenderskiego artysty Paula de Leeuwa. Dla Dennendal-instytucji dla psychicznie chorych projektuje 3 rodzaje okularów przeciwsłonecznych z kolorowymi clownami. W magazynie "Color" pojawiają się fotografie zimowej kolekcji Waltera van Beirendoncksa.

1998 Fotografuje ogólnoświatową kampanię reklamową dla Diesla. Jedna z fotografii zdobywa nagrodę "Silver Lion" na festiwalu reklamowym w Cannes. Ta sama kampania reklmowa zdobywa tytuł reklamodawcy roku. Erwin zostaje poproszony o wyreżyserowanie spektaklu tanecznego "Grip". Filmuje także dokument o jego powstawaniu. Reżyseruje video dla fundacji Aids. Organizuje pierwsze swoje przyjęcie "Facque Les Balles" w Amsterdamie.

1999 Stacja nadawcza VPRO zwraca się do Olafa z prośbą o wyreżyserowanie sześciu krótkich filmów dokumentalnych o nazwie "Het", rozpoczynających się portretami par małżeńskich mówiących o tym, jak wyobrażają sobie swoje dziecko. Powstaje sykl "Mature": 10 zdjęć starszych kobiet w przedziale wiekowym 60-90. Latem tego roku pracuje dla takich firm, jak: Silk Cut, Levi's, Hennessy Cognac, Laurent Perrier. Reżyseruje reklamę piętnującą nielegalne piractwo płyt kompaktowych, za którą zdobywa nagrodę "Dutch". Powstaje teledysk "Dancing With You" nadany w telewizji w noc mileniją.

2000 Latem powstaje seria "Fashion Victims"; w listopadzie zaprezentowana na Paris Photo "Royal Blood". Przez cały rok Erwin pracuje nad kilkoma projektami dla firm reklamowych: Camel, Animal Protection Society (przeciwko laboratoryjnemu używaniu zwierząt), Heineken, Carling Beer. Powstaje teledysk dla holenderskiego zespołu Volumia. Kończy rok przyjęciem "Fucque Les Balles" w Paradiso, zorganizowanym we współpracy z Speedfreax. Na tę okazję powstaje trzy-minutowy film "Clowns".

2001 Jesienią powstają cykle "New Paradise Club" oraz "Paradise Portraits". Reklamy dla Nokia i Nintendo.

2002 Przełom na polu międzynarodowej reklamy; pracuje dla Microsoft, Nintendo, Nokia, Virgin, Energy Jeans. Ogromny edytorial dla Citizen K. Wszystkie kampanie reklamowe mają ogólnoświatowy zasięg.

2003 Powstaje nowa seria "Separation". Zdobywa wiele nagród za prace autonomiczne i za kampanie reklamowe. Pracuje dla Walkers, Virgin, BMW, Audi, Nokia, Microsoft. Projektuje ogromną, sufitową instalację fotograficzną dla Ambasady Holenderskiej w Warszawie. Ten projekt jest zlecony przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

2004 Po raz trzeci Olaf współpracuje z projektantem Marcelem Wandersem-powstaje seria "Moooi". Pracuje również z Ingo Maurerem nad kampanią reklamową zup Campbells. Otwarcie sufitowej instalacji w Ambasadzie Holenderskiej w Warszawie. Otrzymuje propozycję wykonania prestiżowego kalendarza na rok 2005 dla Lavazzy.

2005 Tworzy kolejną sekwencję popularnej w 2004 roku serii "Rain", nadaje jej nazwę "Hope". Jego produkcje filmowe poszerzają się o kolejne 3 krótkie filmy, które natychmiastowo zdobywają międzynarodowe uznanie. Praca dla amerykańskiej firmy Kohler, Lee Jeans i People of the Labyrinth.

2006 Rozpoczęcie roku okładką dla New York Times Magazine ; wewnątrz 3 dodatkowe fotografie. Międzynarodowa kampania reklamowa dla Tiger Beer.

2007 Praca nad filmem dla dzieci "Toms Space" firmy Burny Bros.

see bio with awards & exhibitions


Erwin Olaf online:


Tłumaczenie: Sylwia Banasiak


Fotografie


Erwin Olaf


  • Pochodzenie: urodzony w 1959 roku w Hilversum, Holandia
  • Wiek: 47
  • Miejsce zamieszkania/pracy: Amsterdam
  • Wykształcenie: dziennikarstwo, Ultrecht, Holandia
  • Zacząłem fotografować: w 1980, jako asystent fotograf dla Ande'a Ruigroka
  • Aparat, jakiego używam: Hasselblad
  • Materiał światłoczuły: Kodak Professional E 100 G
  • Ulubiona przesłona i czas naświetlania: F:16.5 - 22, 1/500
  • Zdjęcia wiszące w Twoim mieszkaniu: Anton Corbijn, Jan Saudek, David Lachapelle, moje własne prace
  • Ulubiony fotograf: David Lachapelle

Hope

prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf

Hope (portraits)

prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf

Lavazza

prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf

People of The Labyrinths

prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf

Rain

prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf prezentacje : Erwin Olaf

© Erwin Olaf