WEBESTEEM | BATTLE AREA | FORUM
art & design
webesteem magazine | nr 3 | design
art & design
art & design

Zaprezentowany tekst
Projektowanie nawigacji
jest kolejnym
z cyklu
artykułów
dotyczących projektowania serwisów internetowych,
w szególności ich funkcjonalności, strukturze, architekturze informacji oraz systemom nawigacji. Następne zostaną opublikowane w kolejnych numerach naszego magazynu.

Architektura Informacji

Projektowanie nawigacji
część 1 : Zatrzymaj użytkownika

 

Dla użytkownika nawigacja jest sposobem poruszania się po stronie internetowej w celu dotarcia do określonych, poszukiwanych przez niego informacji. Jest mapą, dzięki której wie gdzie jest, gdzie może się udać. Dla projektanta nawigacja to system relacji między poszczególnymi stronami, który musi stworzyć. Niezbędne jest uświadomienie sobie tego, że po drugiej stronie tego, co tworzy projektant jest użytkownik.

 

Użytkownik często korzysta z przycisku wstecz. Przycisk wstecz jest częścią przeglądarki – nie systemu nawigacyjnego. Jeśli po wybraniu pozycji z menu użytkownik nie zobaczy tego, czego się spodziewał, raczej nie szuka informacji na stronie. Cofa się do bezpiecznego miejsca, w którym już był. Użytkownik świadomie nie uczy się systemu nawigacyjnego. Ma na to za mało czasu. To projektant powinien tak zaprojektować nawigację, żeby była bardzo łatwa do nauczenia się.

Klik, klik, chcę być tu, przejść tam, zobaczyć to, przejrzeć tamto, przeczytać coś innego. Widzę logo, nazwę firmy, zdjęcie biurowca, hasło, początek jakiegoś tekstu. Gdzie jestem? Jak się tutaj znalazłem? Co mogę zrobić dalej?

Nawigacja jako system relacji musi dostarczać użytkownikowi odpowiedzi na każde z tych pytań. Użytkownik musi umieć sobie na te pytania odpowiedzieć w każdym momencie – na każdej podstronie serwisu.

Okno szukaj jest elementem nawigacyjnym. Jeśli po wpisaniu frazy lokalna „wyszukiwarka” wyświetli informację „niestety nie znaleziono strony …” to właśnie zaczynamy tracić użytkownika. Musi być jakiś odzew. Musimy użytkownikowi powiedzieć „byłeś blisko, nie trafiłeś, ale możemy Ci zaproponować coś innego - może Ci się spodoba”. Brak reakcji jest groźny. Tracimy czas i zaufanie użytkownika.

Z każdego miejsca w serwisie do każdego innego miejsca użytkownik powinien móc się dostać po trzech kliknięciach. Niemożliwe do wykonania? Trudne.

System nawigacyjny powinien poinformować użytkownika, gdzie w chwili obecnej się znajduje. To bardzo ważne, żeby w świecie Internetu użytkownik wiedział gdzie jest - na jakiej jest stronie, w jakim dziale, jakie artykuł czyta, jakie zdjęcie ogląda, czego to zdjęcie jest częścią. Powinien otrzymać czytelną informację o tym, dokąd prowadzą linki – do jakiego działu, do jakiego materiału. Użytkownik powinien wiedzieć o czym jest tekst, który widzi (czytelne nagłówki, śródtytuły, akapity).

Łatwo jest stworzyć system nawigacyjny dla serwisu, w skład którego wchodzi 30 podstron. Bardzo łatwo. Nie trzeba się starać. Trudniej jest stworzyć dobrze funkcjonujący system dla 1000000 podstron.

Wszystko sprowadza się do użytkownika. Musisz go poznać, musisz wiedzieć jak się porusza po stronie, co widzi, czego nie widzi. Budowanie nawigacji to przewidywanie akcji, które on chce zrealizować. Budowanie nawigacji to tworzenie ścieżek dotarcia do poszczególnych informacji na stronie, to umożliwienie osiągnięcia określonych celów: kupienia książki, sprawdzenia prognozy pogody, kursu dolara, wyników ostatniej kolejki ligi żużlowej …

Przycisk wstecz nie jest elementem nawigacyjnym strony.

Użytkownik często korzysta z przycisku wstecz.

W Internecie są strony, na których użycie przycisku wstecz jest koniecznością.

Nawigacja lokalna - zobacz także, czyli cukierki, gumy do żucia i batony przed kasą. Już kupiliśmy, już zobaczyliśmy i zbliżamy się do wyjścia. „Oni” chcą, żebyśmy jeszcze coś kupili – chcą nas zatrzymać, przykuć naszą uwagę. W sklepie nie ma możliwości sprawdzenia co mamy w koszyku i wystawienia przed kasą, do której właśnie się zbliżamy, produktów „podobnych”. W Internecie jest to możliwe. I jest stosowane z powodzeniem.

Menu pomaga znaleźć użytkownikowi drogę w obrębie serwisu, tak jak mapa w rzeczywistym świecie. Użytkownik ma w głowie miejsce, do którego zmierza i wykorzystuje menu, żeby wybrać odpowiednią drogę. Jego własną drogę.

Wiele dróg dotarcia do tej samej informacji. To dobry pomysł.

Kolejne dwie części ukażą się w nastęnych numerach Magazynu

  • Projektowanie nawigacji : część 2 : jak to robić
  • Projektowanie nawigacji : część 3 : czego unikać

Marcin Mościcki

art & design
webesteem magazine | nr 3 webesteem magazine is a part of webesteem.pl  |  copyright © 2001-2004 webesteem.pl  
art & design