WEBESTEEM | BATTLE AREA | FORUM
art & design
webesteem magazine | nr 3 | design
art & design
art & design

Końcowy
efekt
to składnia wielu decyzji,
które zależą tylko od nas

Design

Dobry projekt
czyli jak to się robi

 

Każdego dnia staramy się tworzyć coś niepowtarzalnego, coś co zwróci uwagę nie tylko klienta ale i każdego kto będzie korzystał z naszej pracy. Wiele godzin spędzonych nad kartką papieru i ekranem komputera niekiedy dają niesamowity efekt wizualny. Serwis www, ulotka czy prezentacja multimedialna prezentuje się okazale, zawiera wszystkie elementy które aktualnie są modne ale... Czy napewno pamiętaliśmy o wszystkim? W pogoni za doskonałą estetyką niekiedy zapominamy o ważnej rzeczy - projekt oprócz strony wizualnej ma też stronę informacyjną. Reklama nie polega tylko i wyłącznie na stworzeniu przyjemnych dla oka obrazów ale na przemycaniu z tymi obrazami informacji.

 

Tworząc serwis www musimy przekazać specyfikę branży klienta, stworzyć coś co podkreśli wizerunek firmy jak i oferowanych produktów lub usług. Najlepszym sposobem na trafny projekt jest zapoznanie się z sposobem reklamy firm o podobnym profilu. Przewertowanie prasy, internetu czy obejrzenie kilku spotów w telewizji da nam obraz tego co działa na odbiorcę lub w niektórych przypadkach które pomysły były chybione. Takie przygotowanie przed projektem uchroni nas przed powieleniem błędów, pobudzi nas do stworzenia czegoś odmiennego ale zawierającego się w specyfice branży. Obecnie większość klientów ma już własne ogólne założenia wizerunku firmy więc po przystosowaniu naszego pomysłu do wytycznych możemy zabrać się za wstępny projekt.

Rozpoczynając pracę nad rozplanowaniem serwisu musimy zdecydować jaką formę on przyjmie. Stronę www o małej zawartości informacyjnej najlepiej projektować jako zamkniętą prezentację graficzną (nacisk położony na hasła reklamowe i przedstawienie graficzne produktów lub usług z dodatkiem efektów takich jak animacje Flash). Serwisy o dużej zawartości informacyjnej, skierowane do szerszej grupy osób najczęściej projektowane są jako otwarte prezentacje korporacyjne (nacisk położony na zaprezentowanie wybranych informacji i ukazanie ich w estetyczny sposób z dodatkiem małej ilości wysmakowanej grafiki). Każda z tych form będzie zawierała elementy stałe, elementy które będą widoczne przez cały czas przeglądania serwisu. Tradycyjne już nagłówek i stopka niekiedy przybierają bardziej rozbudowane formy: w nagłówku możemy umieścić dynamicznie zmieniający się element graficzny co sprawi wrażenie większej dynamiki strony, w stopce oprócz danych kontaktowych i informacji o prawach autorskich pojawi się np. przedstawione graficznie hasło reklamowe. Zawartość tekstowa musi być przedstawiona jak najbardziej czytelnie i w taki sposób by odwiedzający miał jak najmniej kłopotów z dotarciem do interesujących go informacji (więcej o tym temacie dowiecie się z artykułów Marcina Mościckiego pt. Architektura informacji).

Uzyskanie odpowiedniego odbioru serwisu www możemy uzyskać stosując odpowiednie kolory. Możemy krzyczeć czerwienią i nasyconym pomarańczem, możemy sugerować spokój i profesjonalizm odcieniami niebieskości (więcej na ten temat przeczytacie w artykule Znaczenie koloru w reklamie Sławka Wali). Odpowiednia paleta kolorów będzie bardziej efektowna niż najlepsze kolaże, abstrakcje z użyciem obiektów 3d, umieszczone na plamie o niewyraźnej barwie. Niestety ale nie ma jednego przepisu na zestaw kolorów który za każdym razem dawałby odpowiedni efekt. Magicznym słowem w tym momencie jest kontrast. W brew pozorom nie chodzi tu o używanie kolorów znajdujących się po przeciwnej stronie skali barw. Z szarego i nieciekawego tła można wylewać się nasyconą zielenią lub pomarańczem, czerwone tło może być przytłoczone czarnym hasłem reklamowym. Wyeksponowanie elementów na które kładziemy nacisk za pomocą odpowiedniego koloru czyni cuda.

Końcowy efekt to składnia wielu decyzji, które zależą tylko od nas. Czy będziemy mieli odwagę zasugerować coś awangardowego czy dostosujemy się do utartego sposobu projektowania my za to odpowiadamy. Niekiedy zapominamy że "mniej jest więcej" i przytłaczamy odbiorcę wieloma niepotrzebnymi elementami graficznymi czy animacjami, a czasami przedstawiamy malowniczy temat za pomocą minimalistycznych środków. Im więcej sił włożymy w fazę projektowania tym lepsze produkcje będą trafiały do naszych klientów. Nie zawsze nasza wizja będzie pokrywała się z wizją opisaną w wytycznych projektu ale zawsze możemy sugerować rozwiązania tak by niekonieczne trafne założenia owocowały zadowoleniem klienta. Najważniejsze jest to by nie popadać w rutynę.

Marcin Cajzer

art & design
webesteem magazine | nr 3 webesteem magazine is a part of webesteem.pl  |  copyright © 2001-2004 webesteem.pl  
art & design