WEBESTEEM | BATTLE AREA | FORUM
art & design
webesteem magazine | nr 3 | recenzje
art & design
art & design

Jedynym
mankamentem
książki, która bardzo przypadła mi do gustu jest jej polski tytuł

Design

Jonathan Price, Lisa Price
Profesjonalny serwis WWW

 

Pisanie na potrzeby Internetu zdecydowanie różni się od pisania na potrzeby mediów drukowanych. Internet nie jest w żaden sposób linearny, nie ma w nim ciągłości stron. Internet jest hiperprzestrzenią, po której poruszanie się wymaga odpowiedniego przygotowania. Tekst w Internecie jest także przyswajany zupełnie inaczej.

 

Książka "Profesjonalny serwis WWW" to kompendium wiedzy o tekście w Internecie. Autorzy Jonatan i Lisa Price są w pełni tego słowa znaczeniu profesjonalistami. Wystarczy zerknąć okiem na listę książek opublikowanych przez Johathana i Lisę. Jonathan Price był między innymi wykładowcą pisarstwa, Lisa Price była redaktorem stron WWW dla firmy KBKids.com. W Internecie powstała nawet strona Internetowa poświęcona tej książce WebWritingThatWorks.com, do odwiedzenia której bardzo zachęcam. W Polsce książka "Profesjonalny serwis WWW" została wydana przez wydawnictwo Helion w roku 2002. Na stronie wydawcy można przejrzeć spis treści oraz przeczytać przykładowy, pierwszy rozdział w formacie pdf.

Co mi się w tej książce podoba?
Wszystko. Treść jest naprawdę znakomita.

Jej pierwsza część składa się z "krótkiego" (około 70 stron) wprowadzenia w zasady przedstawiania tekstu w Internecie. Znajdziemy w niej zagadnienia związane z tym, jak tekst wygląda na monitorze, jak się go czyta. Dowiemy się, że bardzo ważne jest dokładne poznanie użytkownika strony, na której publikujemy tekst. Bardzo podoba mi się także wprowadzenie obiektowości, która do tej pory znana mi była z metod programowania.

W drugiej części autorzy krok po kroku przybliżają tajniki pisania na potrzeby Internetu. Piszą o tym, jak formatować tekst, czy używać rzeczowników, jak korzystać z linków, jak wyróżniać poszczególne słowa, czy jest to potrzebne i do czego. Znaleźć można też rozdział na temat budowania menu, nazywania jego poszczególnych pozycji, projektowania struktury.

Trzecia część książki to zbiór bardzo istotnych porad, jak pisać różne, ale już konkretne teksty. Autorzy wprowadzają czytelników w tajniki i specyfikę tworzenia materiałów marketingowych w Internecie, pisania FAQ-ów, Pomocy. Radzą, jak należy pisać tekst dla różnych odbiorców i wyjaśniają specyfikę pisania tekstów dla określonych grup.

Olbrzymią zaletą tej książki jest jej poradnikowy charakter. Każda teoretycznie wyjaśniona i omówiona zasada jest natychmiast ilustrowana przykładem. Autorzy pokazują tekst w wersji "drukowanej" i instruują jak należy go zmienić, żeby dobrze wyglądał w Internecie. Dzięki temu wszystko jest dużo łatwiejsze do zapamiętania.

Jedynym mankamentem książki, która bardzo przypadła mi do gustu jest jej polski tytuł. Nie wiem czemu tytuł "Hot Text. Web Writing That Works" został przetłumaczony w sposób zupełnie nie oddający charakteru książki. Owszem książka traktuje o tworzeniu profesjonalnego serwisu, ale ona jest o TEKŚCIE, o PISANIU. Dlatego pomijając informację o tym w tytule tłumacze wprowadzają przyszłego czytelnika w błąd.

Marcin Mościcki

art & design
webesteem magazine | nr 3 webesteem magazine is a part of webesteem.pl  |  copyright © 2001-2004 webesteem.pl  
art & design