WEBESTEEM | BATTLE AREA | FORUM
art & design
webesteem magazine | nr 6 | design
art & design
art & design

Zaprezentowany tekst
Projektowanie wyglądu
jest kolejnym
z cyklu
artykułów
dotyczących projektowania serwisów internetowych,
w szególności ich funkcjonalności, strukturze, architekturze informacji oraz systemom nawigacji. Następne zostaną opublikowane w kolejnych numerach naszego magazynu.

Architektura Informacji

Wizualizacja
Projektowanie wyglądu

 

Projektowanie wizualne. To ostatni etap projektowania strony internetowej, przez większość uważany za najprzyjemniejszy. Jest jednak jeden ważny warunek do spełnienia, żeby ten etap był na prawdę przyjemny. Nie można pominąć żadnego z poprzedzających go etapów i trzeba je dobrze przepracować. Jeśli do procesu wizualizacji przystępujemy z gotową i przemyślaną strukturą serwisu, mapą stron, schematami funkcjonalnymi i wszystkimi potrzebnymi informacjami – wtedy ten etap przebiega szybko i faktycznie bywa przyjemny.

 

Projektowanie wizualne najlepiej jest zaczynać od strony głównej, która zwykle stanowi trzon całego serwisu. Reszta podstron powinna stanowić jej pochodną lub na tyle do niej graficznie nawiązywać, żeby użytkownik miał pewność, że przegląda cały czas zawartość tego serwisu, który wybrał. Dużo zależy od tego jaki charakter ma serwis, który projektujemy. Czy jest do serwis korporacyjny czy produktowy. Dla każdego z tych serwisów charakterystyczne są inne środki wyrazu.

Jak najlepiej zacząć projektowanie wizualne?

Najlepiej projektowanie graficzne rozpocząć ołówkiem na kartce papieru. Moim zdaniem to dalece najlepszy i najszybszy sposób na ustalenie głównych założeń do dalszego projektowania. W tym miejscu nie chodzi oczywiście o to, żeby tworzyć kompletny, kolorowy projekt strony na kartce papieru a bardziej o coś w rodzaju szablonu strony. Na tym etapie budujemy poszczególne płaszczyzny, ich wielkość, ciężar - nie wprowadzamy jeszcze koloru. Dlaczego tak lubię rysowanie ołówkiem na kartce papieru? Powodów jest kilka. Rysowanie ołówkiem jest znacznie szybsze niż rysowanie w jakikolwiek sposób w programie graficznym. Sposób ten nie jest przypisany tylko grafikowi, każdy może dorysować “coś” do projektu a nie mówić gdzie to “coś” powinno się znaleźć. Ponadto można szybko zmieniać koncepcje rysując różnymi kolorami. To co piszę jest może trochę trywialne, ale moim zdaniem warto zwrócić na to uwagę i spróbować.


W pierwszej kolejności powinniśmy zaznaczyć główne układy nawigacyjne. Zaznaczamy gdzie powinno zostać umieszczone logo, gdzie treść strony, gdzie możliwe miejsce na baner, gdzie header, gdzie nagłówek, gdzie każdy element, o którym już wiemy, że powinien się znaleźć na stronie. Najlepiej przygotujmy kilka szkicowych propozycji, o których można porozmawiać z innymi członkami zespołu projektowego. Po tych rozmowach i uzgodnieniach powinniśmy mieć już mniej więcej określony szablon strony głównej. Następnym krokiem jest stworzenie szkiców poszczególnych podstron. Podstrony powinny mieć szkielet podobny do strony głównej. Tworząc szkice podstron dobrze jest cały czas używać zwykłej kartki i ołówka. To na prawdę najprostszy sposób na “testowanie” różnych wariantów. W ten sposób najłatwiej jest prototypować poszczególne warianty układu strony.


Po zdecydowaniu jednego z wariantów projektu strony głównej i podstron rozpoczynamy etap projektowania graficznego w programie graficznym. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, żeby tworząc projekt strony nie myśleć o technologii, o wykonaniu, o tym jak to się “potem” zrobi. To ogranicza i nie jest w tym momencie potrzebne. Nie twórzmy też projektu w kilku plikach dzieląc go na poszczególne elementy graficzne (stopka, header, treść, menu). Pracujmy w jednym dokumencie, gdyż zależy nam żeby projekt był spójny graficznie. Jak rozpocząć pracę z projektem graficznym strony? Proponuję pracę bazującą na stwierdzeniu “od ogółu do szczegółu”. Czyli najpierw projekt kolorystyki, układu, zdjęć i ogólnego pomysłu na stronę. Dopiero na samym końcu punkciki, kropki i kreski. To szczegóły, które można w każdej chwili dodać lub usunąć, nie zaczynajmy od nich pracy.

Marcin Mościcki

art & design
webesteem magazine | nr 6 webesteem magazine is a part of webesteem.pl  |  copyright © 2001-2004 webesteem.pl  
art & design