WEBESTEEM | BATTLE AREA | FORUM
art & design
webesteem magazine | nr 6 | film
art & design
art & design

Budując
scenerię
możemy jej nadać określoną poetycką i ekspresywną wartość, spotęgować naturalne perspektywy, zwielokrotnić cechy, które mają przynieść pożądany efekt.

Recenzja

Julietta i duchy

 

Julietta i duchy jest dziełem szczególnym w filmografii Felliniego. Rozpoczyna ona okres fascynacji włoskiego mistrza psychologią Junga, jest najbardziej tajemniczym, surrealistycznym i pełnym niedopowiedzeń dziełem Włocha, przyczynia się do zapoczątkowania tak zwanego ruchu New Age oraz staje się filmem kultowym wśród ówczesnej młodzieży, dla której fantasmagorie i nierealne wizje bohaterki filmu stają się odzwierciedleniem wizji po spożyciu LSD. Wszystko to stanowi o wyjątkowości tego filmu i stawia go na samym szczycie piramidy arcydzieł filmu ubiegłego stulecia.

 

Bohaterką filmu jest niska, niemłoda już włoska mieszczanka, zagubiona w powodzi własnych wizji ukazujących inny wymiar i stan rzeczywistości. Jej wizje, pełne archetypicznych odniesień, pojawiają się nagle, bez ostrzeżenia, wprowadzając w jej świat niepewność własnego racjonalnego postrzegania otaczającego ją świata. Balansując na krawędzi dwóch światów Julietta zatraca w pewnych momentach poczucie rzeczywistości - intensyfikacja jej omamów doprowadza do zacierania się granic pomiędzy tym co realne a tym, co jest jedynie projekcją jej własnej podświadomości, czego skutkiem jest niemożność określenia przez widza które postaci w filmie są istotami z krwi i kości a które pojawiają się jedynie jako wytwory wyobraźni bohaterki.

Jedną z postaci, która jawi się jak najbardziej realnie jest mąż Giulietty. Odkrywając romans męża Julietta próbuje odnaleźć nową drogę w swoim życiu. W pełnym tajemnic i fantastycznych postaci domu swojej sąsiadki, przeżywa proces przeistaczania się. Droga jaką zaczyna kroczyć, pełna erotycznych odniesień, nie jest jednak tym co wyzwoliłoby ją od depresji spowodowanej odkryciem prawdy o romansie męża. Jej natura stacza niespotykaną, wizualną walkę z jej podświadomością, będącą odbiciem ludzkiego alterego, reminiscencją milionów lat człowieczeństwa. Z tej walki Julietta, jej własna osobowość, wychodzi zwycięsko, odpierając karawanę omamów i oczyszczając się tym samym z własnych trosk. Jak pisał Jung: “Panowania i Moce istnieją zawsze i wszędzie – nie możemy i nie musimy ich stwarzać. Od nas zależy tylko wybór Pana, któremu chcemy służyć, aby służba u niego broniła nas przed panowaniem Czegoś Innego, czego nie wybraliśmy...”

Nie sposób nie wspomnieć na koniec o roli jaką w tworzeniu filmu odegrał operator filmu Gianni di Venanzo. To głównie dzięki jego zdjęciom mamy wrażenie uczestnictwa w wizualnym misterium, pełnym barokowego wręcz przepychu wizualnego, będącym transmigracją lęków i pragnień głównej bohaterki.

Na koniec oddajmy głos samemu Felliniemu:

“Budując scenerię możemy jej nadać określoną poetycką i ekspresywną wartość, spotęgować naturalne perspektywy, zwielokrotnić cechy, które mają przynieść pożądany efekt. Chodzi o to, by zagęścić, zintensyfikować zapisy rzeczywistości, bo to, co rzeczywistość sama sobą przedstawia, znajduje się w stanie rozproszenia, nie posiada wyrazistej formy.”

Maciej Podstolski

Julietta i duchy
Julietta i duchy
Julietta Degli Spiriti

Reżyseria: Federico Fellini
Scenariusz: Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano, Brunello Rondi.
Projekt scenariusza: Federico Fellini, Tullio Pinelli.
Zdjęcia: Gianni Di Venanzo.
Muzyka: Nino Rota.
Scenografia i kostiumy: Piero Gherardi.
Montaż: Ruggero Mastroianni.
Wykonawcy: Giulietta Masina (Julietta), Mario Pisu (Giorgio), Sandra Milo (1$ Susy; 2$ Fanny; 3$ Iris), Valentina Cortese (Valentina), Silvana Jachino (Dolores), Caterina Boratto (matka), Milena Vukotic (Teresina), Elisabetta Gray (Elisabetta), Valeska Gert (Bhishma), Genius (Genius), Alberto Plebani (detektyw), Lou Gilbert (dziadek de Filippis), Luisa Della Noce (Adele), Felice Fulchignoni (lekarz Raffaello), Sylva Koscina (Sylva), Federico Valli (Valli), Mario Conocchia (prawnik zakochany w Giulietcie), Elena Fondra (Elena), Asoka Rubener (asystent Bhishmy), Sujata Rubener (asystentka Bhishmy), Friedrich von Ledebur (dyrektor szkoły), Dany Paris (Arlette), Yvonne Casadei (Lola).

Angelo Rizzoli EichbergFilm
Włochy, Francja, Republika Federalna Niemiec
145' Technicolor

 

art & design
webesteem magazine | nr 6 webesteem magazine is a part of webesteem.pl  |  copyright © 2001-2004 webesteem.pl  
art & design