WEBESTEEM | BATTLE AREA | FORUM
art & design
webesteem magazine | nr 6 | typografia
art & design
art & design

Spiekerman
stał się znany
dzięki jeszcze jednemu projektowi – wraz ze swoją żoną Joan, Kanadyjczykiem Edem Clearly i Anglikiem Neville Brody, jest twórcą FontShop.

Prezentacja

Erik Spiekerman

 

Erik Spiekerman urodził się w 1947 roku w Stadthagen, w Niemczech. Studia ukończył na wydziale historii sztuki na Uniwersytecie Berlińskim. W wieku 26 lat, już po ukończeniu studiów, zdecydował się na przeprowadzkę z Berlina do Anglii, konkretnie do Londynu, "graficznej stolicy świata" jak zwykł określać to miasto. W lat siedemdziesiątych pracował jako freelancer dla takich angielskich firm jak Wolff Ollins czy Pentagram, w międzyczasie skończył studia typograficzne w London College of Printing. Wyjazd do Anglii nie oznaczał dla Spiekermanna zerwania kontaktów ze swoją ojczyzną. Od połowy lat siedemdziesiątych rozpoczął współpracę z agencją typograficzną Berthold AG. W tym czasie powstały pierwsze projekty krojów czcionek niemieckiego typografa – Block Italic i Berliner Grotesque. W 1979 roku Spiekerman zdecydował się na powrót do Niemiec i założenie własnego studia graficznego - MetaDesign.

 

Od samego początku znakiem rozpoznawczym MetaDesign, będącego dziś jednym z największych firm graficznych w Niemczech, było stawianie na młodych i mało znanych grafików. Powiew świeżości w projektach MetaDesign szedł w parze z nadzwyczaj rygorystycznym podejściem do klienta i jego wymagań. Określanie potrzeb klienta i tworzenie kreacji ściśle korespondującej z charakterem firmy, przy jednoczesnym utrzymaniu niepowtarzalności i najwyższej jakości wykonania, zapewniło firmie Spiekermana prawie natychmiastowy sukces czego efektem stała się współpraca z takimi markami jak Philips, Levi Strauss, AEG, Museo Getty czy Berliner Verkehrsbetriebe (berlińskie zakłady komunikacji publicznej, dla których to Spiekerman zaprojektował kompletnie od nowa wizerunek graficzny firmy). Praca z firmami, których charakter działalności jest tak skrajnie różny, wymagał od twórcy MetaDesign i zatrudnionych grafików wyjątkowej elastyczności w tworzeniu projektów. Próba systematyki w wartościowaniu elementów projektu podczas jego tworzenia (biorąc pod uwagę różne podejście do wizji finalnego produktu na linii twórca – klient), której hołdował Spiekerman, nie zawsze przynosiła oczekiwane efekty, czego dowodem była pełna frustracji współpraca z DeutscheBundespost, o której to współpracy Spiekerman wyrażał się w bardzo niepochlebnych słowach (Deutsche Bundespost to nudniejszy klient, niż potraficie nawet sobie to wyobrazić).

Spiekerman, kierując agencją nie zapomniał oczywiście o swoich typograficznych korzeniach, czego efektem było jego najbardziej znane dzieło – krój czcionki Meta. Co ciekawsze krój Meta powstał właśnie podczas tworzenia kreacji dla Deutsche Bundespost, która zakończyła się fiaskiem.

Na szczęście zarząd Deutsche Bundespost zezwolił Spiekermanowi na swobodne używanie kroju Meta, pomimo, że krój powstał na ich zlecenie. Tym samym krój Meta, nazywany Helvetiką lat dziewięćdziesiątych, rychło przemianowany na FFMeta stał się ogólnie dostępnym krojem i cieszy się dziś niesłabnącym powodzenie, głównie w Stanach Zjednoczonych.

Meta Roman

Drugim krojem zaprojektowanym przez Spiekermana i dziś powszechnie znanym, jest Officina. Krój ten powstał z myślą o małej rodzinie czcionek, będących połączeniem krojów charakterystycznych dla maszyny do pisania i klasycznych krojów drukarskich.

Officina Sans

Officina Serif

Spiekerman stał się znany dzięki jeszcze jednemu projektowi – wraz ze swoją żoną Joan, Kanadyjczykiem Edem Clearly i Anglikiem Neville Brody, jest twórcą FontShop.

Na stronie fontshop.com możemy przeczytać:

“In 1989, Erik and Joan Spiekermann founded the first FontShop in Germany with the mission to provide customers instantly with all legally available quality typefaces from one source. FontShop’s expert personnel guarantee you excellent technical support and provide you with a wide range of type-related services, such as font identification, advice on multi-user licensing, logo digitization, corporate identity consulting and much more.

This successful concept soon spread far beyond the borders of Germany and quickly flourished into a network of FontShops in the U.S.A, Canada, Australia and many European countries.

FontShop Online gives you the opportunity to search for, view and purchase over 30,000 typefaces, many of them available in up to 4 formats (Mac and PC PostScript, PC TrueType, Mac TrueType).

With so many fonts available, FontShop Online makes it easy for you to find what you are looking for: You may search by font name, designer name, foundry name or style category.

The site also features an extensive info section about technical, licensing and typographical issues.”

Dzięki projektowi Meta, efektom pracy w MetaDesign i utworzeniu FontShop Spiekerman dołączył do grona najwybitniejszych typografów dwudziestego wieku.

Maciek Podstolski

art & design
webesteem magazine | nr 6 webesteem magazine is a part of webesteem.pl  |  copyright © 2001-2004 webesteem.pl  
art & design